24 May 2011

Kemampuan

ari isnin lepas, aku sempat berborak sakan dgn seorang kauselor yang berpangkat TSU juga seorang tuan Hj. dari cakap2 orang kat sini (tempat aku praktikal ni), tn. hj ni antara kaunselor yang paling glamour.... kenapa tu, x tahulah... may be sbb dia ader teori2 nyer yang tersendiri... kiterang borak tentang jati diri, bisness dan tiba-tiba terpesong sikit pasal isu kemampuan ni. ceritanya timbul bila dia tanya pd aku, tentang keizinan aku sekiranya "pakcik" aku tu nak kawen lagi satu.... dengan gelak besaunyer aku jawab... boleh...tapi dengan syarat, lepas aku dulu....hahha tu mmg ayat standart akulah kalo orang tanya pasal isu ni.

hehhehe...pas tu dia kata... perempuan selalu mcm tu, x boleh menerima ketentuan dari Tuhan. dari gaya dia mcm nak kasi ceramah free jer kat aku pasal isu madu ni... sebelum meleret baik aku cantas dahulu... aku cakap kat dia....


" Tuan Hj,... saya ni bkn x boleh terima ketentuan Tuhan ni... benda ni semua boleh terima... tapi cuber Tuan Hj. tengok lelaki2 zaman sekarang, mereka bknnya berkemampuan pun nak kawen lebih dari satu .....ni pendapat sayalah...saya x tahulah pendapat org lain, saya boleh izinkan suami saya kawen lagi satu, kalo dia benar2 mampu dan benar2 boleh berlaku adil. mampu pada saya adalah:
  1. Tempat tinggal- suami mampu sediakan rumah untuk anak-anak dan isterinya. dengan kata lain, rumah yang didiami oleh si isteri tu dibiaya sepenuhnya oleh suami... bknnya wife yang buat loan dan wife yang bayar bulan2. kalo loan tu atas nama wife sekalipun, husband patut bayar bayaran bulanan... kalo x mampu nak bayar, tu dah kira tak berkemampuan tu.


  2. Perbelanjaan- tanggung jawab suami untuk sediakan perbelanjaan isi rumah, kemudahan perubatan anak-anak, pelajaran anak-anak, taska, ataupun gaji maid...

  3. kereta-suami juga perlu bayar kereta bini...walopun nama bini


boleh ke di labelkan sebagai MAMPU sekiranya semua benda tu bini kena tanggung... tak dinafikan memanglah seorang isteri kena bantu meringankan beban suami seperti membayar bil2 atau perbelanjaan lain menggunakan wang gaji isteri(bg yang bekerja) tetapi, kalolah kata si suami tu MAMPU untuk kawen lagi satu, maknanya, dia mampu melunaskan tanggungjawab dia seperti di atas... dan bknnya bini dia nak kena ringankan beban dia, sbb dia dah ader 2 rumah.



itu baru tanggungjawab dari segi ekonomi..belom lagi kemampuannya untuk berlaku adil. Tuan Hj. tersenyum... sambil ckp betol2 dan setuju dengan konteks kemampuan yg aku hujahkan(chewahhhhh... )hehheh.. tapi x pastilah, saja nak sedapkan hati aku... tapi tulah ironinya... aku bknlah nak menentang ketentuan Ilahi... kadang2 kesian mengenangkan nasib sesetengah wanita yang bermadu apabila terpaksa memikul beban seorang diri bila sang suami dan berkawen lain... kalo lah semua benda nak tanggung sendiri, better x ader suami....lagipun,kuranglah sikit dosa sang suami daripada tidak berlaku adil...

kemudian, tuan hj. cakap, perempuan materialistik... mcm kawen tu sbb duit.... then aku sanggah lagi... apa gunanya ada suami kalo semua bini kena tanggung, suami tu sihat, dan wajib bagi nafkah pada isteri, tapi suami x boleh nak bg nafkah sbb ada dua rumah, gaji x cukup... mmglah duit bkn segala-galanya, tapi anak2 tu bknnya mkn pucuk ubi jer hari2...pucuk ubi un bkn boleh maen petik kat belakang rumah jer.. pas tu, sekolah .. nak2 duk kat bandar, kena bayor, hantar rumah orang pun kena bayor.... kiranya suami x mampulah kalo perlu dibantu oleh suami... tu yg wife bekerja... yg wife x bekerja, terpaksalah mereka cari side income sbb nak tampung keluarga... jgn menzalimi sesama manusia... perbualan aku ngan tuan hj. tertunda sbb tn. hj ada tamu masa tu.. so, x dapat lah nk terus dengan pendapat dia... may be laen kali.
tapi tulah, bila ckp bab2 mcm ni, lelaki ckp perempuan cemburu dan x berfikiran terbukalah dan mcm2 mak nenek dia labelkan perempuan... bagi lelaki2 bergelar datuk ker dato'... aku x heran mereka sampai boleh ada 4 bini... sbb... mmg mereka mampu,... setiap bini akan dapat rumah, kereta sendiri... tu belom keperluan peribadi...makan pakai semua terjaga...tapi, yg kurang "BERUANG" yang teringin kawen dua... hehh.. patutnya, cerminlah diri... bkn nak kutuk ... tapi tulah hakikatnya.... yang merana wanita jugak.... yang makan hati wanita juga.... kalo yang dapat wanita hati besi laen lah... so lelaki2 yg membaca entry ni, sila cermin diri dahulu.. sama ada berkemampuan atau tidak... kalo poket tu sempit, buatlah cara poket sempit..... sbb mangsa bukan hanya pada isteri, juga pada anak2...

No comments:

Post a Comment