14 December 2015

Sakitnya Tuh Di Sini - Hani Fazuha

Sakitnya Tuh Di Sini - Hani Fazuha



Tenangnya perkahwinan mereka buat Aleeya tidak percaya wujudnya orang ketiga yang memusnahkan segalanya dalam sekelip mata.



“Tolong jujur dengan Leeya, bang.” ~ Aleeya Irdina
“Kami sudah terlanjur...” ~ Zariel Ikhwan

Berpisah! Itu yang Aleeya pinta. Tapi, bila talak itu di tangan lelaki, bukan mudah untuk meminta.

Tatkala dia hampir mahu mengalah, ada tangan yang menghulur. Benar, takdir itu tidak kejam. Yang kejam adalah manusia di dalam takdir tersebut.

“Kalau I berjaya pujuk dia lepaskan you, I boleh dapat apa-apa rewards tak?”~ Hariz Ilham
“You nak apa?”~ Aleeya Irdina
“I nak you.” ~Hariz Ilham.

03 October 2015

Tuan Anas Mikael - Syamnuriezmil

Tuan Anas Mikael - Syamnuriezmil

Puan Sri Tengku Anansa telah memberikan Tuan Anas Mikael tempoh selama tiga bulan untuk mencari perempuan yang sempurna bagi menolak calon pilihannya, Safra Ariana, cucu Tun Akhiruddin.


Oleh kerana, setelah hampir dua bulan mencari, Tuan Anas Mikael tidak berjumpa, jadi dia merancang untuk menyiapkan Ayu Maisarah, anak tukang cuci rumahnya itu, sesempurna kriteria yang dia mahukan tanpa Ayu Maisarah tahu tujuan sebenarnya dia menjalani semua latihan-latihan yang disediakan. Yang Ayu Maisarah tahu, Tuan Anas Mikael sedang menyiapkan dia sebagai pengurus projek di Krabi.

Di sebalik rancangan ini, Tuan Anas Mikael tidak tahu, Ayu Maisarah menyimpan rahsia besar daripadanya. Akibat daripada takut identiti sebenar Ayu Maisarah terbongkar, Ayu Maisarah telah bersetuju dengan penyamaran itu.

22 September 2015

Dia... Cinta Yang Kucari - Rehan Makhtar

Dia... Cinta Yang Kucari - Rehan Makhtar



Satu hubungan lama telah menemukan LUTHFIYA dan FAREED AL-FATTAH. Pada LUTH, PAYED ialah lelaki yang perlu dijauhi. Sedangkan pada PAYED, LUTHFIYA hanyalah satu tabiat buruknya yang suka pada kecantikan dan kesempurnaan tanpa dia sedar apa erti sempurna yang sebenar-benarnya. 

“Aku tak rasa aku cinta dia. Dengan dia ni, aku rasa macam bad habit aje kut. Payah nak singkir…” - FAREED AL-FATTAH

PAYED dalam penafian. LUTHFIYA sebenarnya bagaikan magnet yang kuat menarik dirinya untuk didekati malah untuk memiliki gadis itu. Namun, atas dasar apa, dia seringkali berperang dengan kejahatan dalam diri?

“Awak pada saya seperti air laut. Semakin saya teguk, semakin saya kehausan…” - FAREED AL-FATTAH

Menyedari kekurangan padanya, LUTHFIYA seringkali memencilkan diri apatah lagi kakaknya, Luthfina juga membenci. Dia sedar, PAYED tak begitu jahat untuk terus dijatuhkan hukuman. PAYED hanya tersesat dan dia sudi menjadi penanda arah untuk membantu PAYED melangkah. 

“Boleh jadi awak tersesat dalam gelap dan kalau kata saya nak kongsi cahaya tu, awak nak tak, ikut cahaya tu untuk keluar dari gelap?” - LUTHFIYA

Saat LUTHFIYA menghulurkan tangan, PAYED menyambut dan menggenggamnya erat. 

“Saya tak nak lepas dah tangan awak kali ni...” - FAREED AL-FATTAH

18 September 2015

September - Farah Husain

September -  Farah Husain


Niat Nur Jazleen hanya mahu membantu temannya tapi, siapa menduga dia ditemukan kembali dengan kisah silamnya, Zayn Akmal. Namun, Zayn hari ini bukan lagi Zayn yang dikenali dulu. Kelembutan bicaranya sudah hilang dan tiada lagi sinar cinta di matanya.

“Jauhkan diri kau dari adik aku, Jazleen. Kalau tak..” – Zayn Akmal
“Kalau tak, awak nak buat apa?” – Nur Jazleen
“I’ll make your life a living hell. Mark my words, Jazleen.” – Zayn Akmal

Tiga tahun dahulu, mereka bertemu dan jatuh cinta pandang pertama. Bagi Zayn, Jaz adalah adalah segalanya. Apa saja dia sanggup lakukan dengan kebahagiaan Jaz. Tapi ada sesuatu yang ‘menghalang’ Jaz untuk menerima cinta Zayn. Dan... bermulalah penipuan demi penipuan sehingga Zayn jadi kecewa.

17 September 2015

Bimbo - Rin Ahmad

BIMBO - RIN AHMAD




Dalam hidup Elsuraya, hanya seorang lelaki yang dinantikannya. Bukan bakal kekasih, jauh sekali bakal suami. Tetapi, seorang lelaki yang menyebabkan nyawa keluarganya diragut kejam. Dia ralat kerana tidak dapat bersama dengan keluarganya dan memegang status anak yatim piatu kerana lelaki itu. Siapakah lelaki itu sebenarnya? Azad? Ya ke?



“Astalavista loozzer! With double o and double z.”

Adakah kerana kata-kata yang dilontarkan bertahun dulu membuat jiwanya sentiasa parah dan terluka? Ingin sungguh dia bertemu dengan empunya suara jelik itu agar dendamnya terlunas.

Perkenalan Elsuraya dengan Dani Ikram membuahkan bibit cinta. SMS menjadi titik awal hubungan yang indah itu.

13 September 2015

Kimchi Untuk Awak! - Suri Ryana

Kimchi Untuk Awak! - Suri Ryana






Mati-mati Bella ingat dia dapat menghabiskan cuti semesternya dengan aman dan damai di Malaysia. Huru-hara hidup pelajar di salah sebuah universiti di Seoul, Korea Selatan itu terjadi semenjak di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon lagi. Insiden dia terlangar seorang lelaki kacukan Melayu Korea yang bernama Danial Lee Jae Hwan adalah permulaan kacau-bilau dalam hidupnya.

“Jang-nim!” - Danial Lee.

“Kalau aku buta, kau tu apa? Samseng?!” - Bella.

Tak cukup dengan insiden itu, kak long pula memaksa Bella membuat kimchi sempena majlis menyambut kedatangan presiden syarikat tempat kak longnya bekerja ke Malaysia. Hatinya semakin tidak aman apabila mendapat tahu yang presiden tersebut adalah Danial Lee. Keadaan semakin berbelit apabila rupa-rupanya keluarga mereka saling mengenali dan mereka ingin menyatukan Bella dan Danial Lee.

Satu insiden yang berlaku di kampung membuatkan mereka terpaksa disatukan. Dan apabila cinta mula bercambah dalam hati kedua-duanya, Bella melarikan diri ke Seoul gara-gara tersalah sangka yang sengaja diadakan oleh Yoo Ri.

29 August 2015

Bahasa Hati Kita - Rehan Makhtar



Allah.. lama benar memeram buku ni. Kesihatan yang tidak mengizinkan membuatkan ML meninggalkan hal-hal duniawi seketika. and... I'm back with my favorite novelist.. RM... 

Apa yang boleh ML katakan BHK ni, sarat, padat dan memang menyentuh rasa. Kengkadang apa yang dikatakan tepat2 kena atas hidung. Kita manusia pendosa yang sering kali leka dengan nikmat duniawi.. Bertuahnya seorang Puteri yang dianugerahkan seorang Que yang sangat hebat. Dia manusia ulung kerana bukan hanya berjuang untuk dirinya sahaja malah untuk orang-orang yang dia sayang... muahahhahahah... dah macam buat review siri pendekar lah pulak..

Sarat dengan pengajar yang kengkadang kita malas nak buat. Tahu tapi malas.. bak kata Que, cawan yang kosong, senang nak isi air bagi penuh Tapi amat payah bagi cawan yang dah penuh air. Tahu tapi malas nak buat. Memang elok dijadikan bahan bacaan untuk anak-anak. memang ada sweet dan meltingnya tapi tak keterlaluan. seperti melihat drama di tv yang sentiasa ditapis agar lepas tapisan. Sekarang ni macam-macam novel ada tapi BHK memang setanding karya Hlovate. Sarat, Padat dan Berilmu. Tahniah buat puan RM kerana karya ini memang bukan sekadar bahan mengisi kebosanan sahaja. Karya kali ini memang mampu menbeli jiwa .

Rate: 4/5

07 January 2015

Manisnya Cinta - Anis Ayuni (Siri Ulang Baca)



Assalamualaikummm....
Lamanya ML pergi bertapa.. ada yang rindu ke? Jika rindu, sebutlah namaku... wakkakakka.. sila pitam..
Okeylah, ni novel yg berjaya ML baca bagi tahun 2015. Huh... kalo ikutkan nak habiskan sebelum filem ni di tayangkan.. tapi x berjaya jugak... MC ni jadi buku 1st 2015. Dia x nak jadi penutup 2014...
Okeylah kita layan sinopsis MC ni dulu.



APAKAH nilai sebuah cinta bagi seorang gadis berlesung pipit bernama Ifti Liyana?


Sejak bertahun-tahun, sayangnya pada Fredo tidak pernah melimpah. Nalurinya sentiasa menidakkan, benarkah mereka bercinta? Akhirnya, mereka kian jauh dan lelaki itu membawa haluan sendiri. Dia sendiri pasrah!

Namun, pandang pertamanya dengan Nazmi, memutikkan perasaan yang aneh. Lelaki itu yang sekejap ada dan hilang seperti menyeru-nyeru semangatnya. Dirinya ibarat mengejar bayang-bayang. Namun, keegoannya sering kali menepis kata hatinya. Tetapi bagaimana dengan rindu yang sarat ini?

Berbolak-balik rasa hatinya. Antara keinginan untuk menyayangi dengan rasa pesimis terhadap kejujuran seorang lelaki. Dalam benci ada rindu, dalam sayang dia jadi keliru, apakah Nazmi benar-benar setia pada yang satu?

Ah... sukarnya melafazkan kata maaf bila prasangka hampir meleburkan sebuah impian. Ifti Liyana akhirnya akur, cemburu buta dan hipokrit bukanlah sifat terpuji. Dia mengakui, Nazmi lelaki sejati yang diimpikan selama ini.



Sebenarnya 1st time ML baca MC ni tahun 2004-2005 gitu. masa tu MC baru terbit dan kak Anis Ayuni tengah hot masa tu. Memang harus dibaca karyanya kan. dan masa tu, ekonomi tgh meleset, memang pimjam jerlah bukunya.

Keburukan membaca novel apabila ianya diadaptasi tak kira sbg drama bersiri ataupun movie, kita akan terbawa-bawa dengan watak di alam realnya. Setiap bait kata, memek wajah, macam ternampak-nampak jer wajah Fazura ngan Sam. Macam terngiang-ngiang jer... jelas jer suara depa berdua ni... haih...


Nazmi... ML suka dia selayaknya Sam... hahhaha... ML.. ko memang x sedar diri... kikikiki.. apa den peduli. Nazmi x romantik tapi dia sangat gentelmen. haih lah Sam. Yang ML ralat adalah part permulaan mereka. Sesi perebutan puding caremel. dalam novel memang tak di"visual" kan dengan jelas. hanya diceritakan sahaja. sedangkan tulah titik tolak perkenalan mereka yang pertama bukan sebab Syahril dan Ize semata-mata.

lagi satu ML terfikir... nasib baiklah kak Anis Ayuni tak muncul di dalam era 2010 ni ha... kalo x, confirm tajuk cerita ni dah tukar jadi CINTA PUDING CAREMEL. hahhahah.. sekarangkan memang jadi tread mark macam tu kan... hehhehehhe....just kidding..

okey.. keseluruhannya.. ML suka  cerita ni. sempoi dan memang Fazura n Sam.. kan ML dah ckp... ML dah terpengaruh dgn movie...



RATE: 4/5