18 December 2012

Minat Membaca

Aku mula suka membaca cerpen dan novel sejak sekolah rendah lagi. Masa tu aku jadi Pustakawan, Darjah lima masa tu... So aku tahulah buku apa yang best, buku apa yang orang selalu pinjam. Sambil² kemas tu, kengkadang sempat juga baca. Tapi masa tu mana ada buku cintan cintun kat library sekolah... gila ko... sekolah rendah pulak tu.. selalunya aku pinjam dan baca buku penyiasatan. Tapi sayangnya, satupun aku x ingat tajuk buku² tu.....


Masuk sekolah menengah aku dah jarang gi library.. nak jadi Pustakawan pun malas... sebab leceh la.. ramai bdk lelaki kat library... aku ni penyegan sikit. Minat membaca datang balik masa aku start duk hostel masa form 2. Aku ingat lagi, aku pinjam buku saper ntah tajuk "Sampai Hati" karya Mama Juwie...tersedu sedan aku baca buku tu.. naik pening mak aku tengok... tapi aku dah x ingat jalan cerita dia mcm mana... tapi seingat akulah.. aku ulang 3 kali baca dlm malam yang sama... tapi still duk sedu sedan jugak...

then lepas tu, JIBAM... tentang bdk lelaki yang sering dibuli.. Masa kat sekolah aku memang x pernah beli novel.. maklumlah, bkn anak orang berada sampai nak membazir duit untuk beli novel yang mahal jugak lah bagi budak sekolah.. so, memang pinjam lah... antaranya lagi seperti Lagenda Budak Setan, Katriena.. dan.. byk lagi.. tapi aku x ingat... yang x bawa kesan, memang x ingat la...

aku start beli novel dengan duit hasil titik peluh sendiri pada tahun 2002... tajuknya Kau Yang Satu . Nia Azalea. Memula baca cerita tu dalam Mingguan Wanita... then ader housmate aku beli... baca lagi... bila dah habis baca, terus jatuh cinta kat buku tu... x tahulah kenapa.. setiap kali baca, something happen to me... tapi biarlah rahsia ek... nangis???x .. aku x nangis sgt bila baca buku ni... tapi x tahu kenapa.. so, aku pun belilah.. buat collection peribadi...Pas tu Tangisan Bulan Madu, Novel ke2 yang buat aku menangis

buku Andai Itu Takdirnya - Siti Rosmizah pula membuatkan aku menangis lagi.. kira sepanjang hidup, nilah buku kedua buat aku menangis tersedu sedan.. penuh jer air mata... tapi bila baca tulisan pengarang yang sama dalam Cinta Kau dan Aku pula buat aku terkekek-kekek gelak...

 kengkadang ada sesetengah novel boleh buat emosi aku terusik... dua 2 hari jugak lah... jadi sedikit mengikut emosi yang aku baca.. kengkadang terpikir jugak.. aperlah asyik perasaan saja.. tapi tulah... kengkadang, benda ni semua boleh dijadikan pengajaran.. kerana kengkadang ianya tetap dalam realiti... sekurangnya kita boleh menghadapi

No comments:

Post a Comment